Hlášení z cesty na východ IIa

31. 8.

Vážení a milí,
minule jsem avizoval výlet do oblasti řeky, údolí a hřebene Zanskaru, který jsme tu plánovali s jedinou zbylou spolucestující spáchat. Povedlo se, včera jsme se téměř přesně po 4 týdnech od startu vrátili, a bylo to mimořádně výživné, jedna z nejnáročnějších věcí v mém pohnutém životě - u mé parťačky to platí naprosto, krát pět, tak asi. Její cestovatelský život se zatím odehrával v souslovích Hurghada-plná penze/Rhodos-all inclusive a toto bylo tak jiné, jen jiné to jen být mohlo. Na druhou stranu přežila, už v půlce výletu vypadala zezadu jako modelka, takže klobouk dolů. Potvrdilo se, že zdravý člověk zvládne prakticky vše, když má správnou motivaci - a když tu motivaci obstarává inspirativní muž v nejlepších letech, není co řešit, že ... Jakože já, mělo znamenat. A stejně tak se potvrdilo, že nejlepší motivací je stav, když nelze jinak a není cesty zpět. A když není signál a nejbližší týden/dva/tři nebude. Pak už schopnost motivovat nevyžaduje nijak závratné dovednosti. Tak nějak to bylo....
Ještě před začátkem jsme navštívili v nedalekém Choglamsaru něco jako výroční přednášku samotného dalajlamy. Nejsem žádný jeho skalní příznivce, spíše naopak, ale bylo to docela zajímavé, taková hodně velká pouť se vším všudy. Druhý den jsme vyrazili takovým větším taxíkem směr západ. Pěšky jsme si to pak namířili z okraje obce Heniskot, odkud jsme po neskutečné silničce došli do vsi Kanji, odkud pak už jen po cestičce - dokud tedy byla. Pak už jen po čuchu.
Pachatel dobra č. 1 v plné parádě
 Hned druhý den jsme potkali šest ukrajinských CYKLISTŮ (sic!), kteří šli v protisměru totéž, co jsme měli v plánu my, totiž sedlo Kanji La vysoké cca 5255 metrů. Vypadali dost strhaně, neboť kolo střídavě tlačili a střídavě nesli, což bylo to jediné, co s ním šlo dělat. Já sám už mám za sebou dost kravin, ale toto ... Každopádně tohle byli poslední turisté, které jsme potkali na dalších 13 dnů a s výjimkou jedné rozkošné pidivesničky (Dibling, asi nejhezčí ves, kterou jsem v životě navštívil) vůbec jediní lidé. Dalším důležitým rozměrem bylo, co jsme si nesli na zádech - já měl lehce přes 50 % své vlastní hmotnosti, Martina přes 30 %, do toho děsné vedro (kolem 30 °C ve stínu), takřka bezvětří a jasno. A blbá mapa, která sice většinově seděla, ale některé drobné věci byly jinak než ve skutečnosti. Což může být ve výšce nad 5 km dost průšvih. A byl.
První dva dny od Kanji jsme se jakžtakž drželi náznaků málo chozené cesty, zejména stopy cyklistů a oslích/koňských šrapnelů. Pak jsme ji čím dál víc museli hledat, ale mapa celkem jasně odpovídala okolnímu terénu, čili jsme šli čím dál víc podle ní - protože nic jiného nebylo, mašinky s sebou nenosím. Postupně jsme nabírali výšku a blížili se k ledovci, který vymezoval sedlo Kanji La – tedy na mapě. Už jsme bylo po měsíci aklimatizovaní a rozchození, ale i tak to byla dost dřina. A taky nádhera, údolí kolem vesničky jsou fakt nádherná, nikde nikdo, sem tak jaci, co víc si přát.
Leda snad lepší mapu. Jak jsme čtvrtý den stoupali po moréně k ledovci, byl to čím dál větší horor, cesta už prakticky žádná, hromady kamení a suti, pod tím led. Když jsme došli až pod ledovec, museli jsme v poledne zabivakovat, protože po ledovci - sklon kolem 30 stupňů - se hnaly proudy vody, které byl holý nesmysl vůbec pokoušet překročit. Navíc já nechal po zkušenostech z července v Lehu pohory, takže jsem to šel celé v sandálech - vivat Keen! - s běhacími teniskami pro případ největší nouze.
Ta nastala pátý den ráno, kdy jsme se pokusili nastoupit na ledovec - a před nástupem poledního parna se po něm dalo celkem v pohodě vystoupat, byl po kraji plný suti, což nebyl větší problém. A jak jsme se blížili k pěti kilometrům, na severu se nám naskytl fantastický pohled na pákistánský Karákoram a dominující K2 resp. Broad Peakem.
Miss Hurghada na prahu smrti, vzadu K2 a spol.
Já byl zcela konsternován, Martina také, byť o poznání méně a z trochu jiných důvodů. Každopádně po ledovci a podél něj jsme se dostali až k závěrečnému výšvihu, což bylo cca 300 výškových metrů makadamu a štěrku se sklonem 35 stupňů. "Jak tady, kurva, mohli ty cyklisti jít!?" byla každá druhá věta, která zaznívala. Taky tudy nikdy nešli, ale to jsme měli zjistit až za pár dnů. Po cestě samozřejmě ani památky, ale vše kolem sedělo, tak jsme šlapali dál. Co taky jiného, že. A ten Karákoram na obzoru, uch ...
Výstup byla ještě sranda proti tomu, co následovalo. Kilometrové převýšení dolů, nahoře sklon opět významně přes 30 stupňů, nejdřív štěrk, pak makadam a pak šutry kolem čtvrt metru v průměru, v teniskách se 40 kily na zádech a pálícím sluncem v téhle výšce skutečně lahůdka. Spadli jsme dolů k řece, polomrtví, ale krásný vodopádek a křišťálová voda ... Jen tedy ta říčka teče opačným směrem, zatraceně. Ale i to jsme vyřešili, našli se na mapě a podél vody a vodou už zase v sandálech pádili po proudu k soutoku s hlavní řekou údolí Kanji La Togpo. Ale už dole z té sestupové hrůzy, voda, takže vše v pořádku - jen ta cesta prostě nikde, co tady ty cyklisti ...
Než jsme došli k prvnímu vodopádu. Ten se dal ještě nalehko zkusmo oblézt, byť jsem tam málem zahučel dolů a Martina z toho skoro měla smrt, když to zdálky viděla, ale za ním byly další dva, které už se daly leda slanit. Nebo přeletět. Křídla ani lano jsme neměli, takže ... co teď? Průzkumem po hřebeni kolem jsem aspoň zjistil, že jsme definitivně blbě v jiné soutěsce a předtím že jsme byli v jiném sedle, které na žádné dostupné mapě nemělo jméno (už se mu tedy říká Tajov La) a že průšvih nastal díky tomu, že tam prostě byl pořádný ledovec, který tam podle map být neměl.
Jenže, znovu, co teď? Dále to nejde a zpátky ... Tady došlo na první regulérní slzičky, kdy se Martina definitivně rozhodla z postu ctitelky rozšířit řady exctitelek a vrátit se k modelu Rhodos a spol. Teď už tedy vyřešit jenom jednu drobnost. Kudy a jak ven. Bivakujeme,

Bivak kde nikdy nikdo ...
ráno moudřejší večera, průzkumem nahoře jsem zjistil, že jedním místem by to mohlo jít, pokud tam, kam dál není vidět, nebude nějaká zrada. Pokud je, což se uvidí, tak už jedině zpět, nebo harakiri. Tady nás nikdy nikdo nenajde, protože tudy asi nikdy nikdo nešel. Ráno tedy vyrážíme. Potřebujeme zhruba 250 m nahoru po hodně strmém svahu pokrytém sutí a skálou, mixem na zabití.
První téměř lezecké zkušenosti - a hned jde skoro o život
Místy až trojkové lezení, Martina ještě neví, že se nemůže nic stát, tak má děsný strach, občas jí vynáším batoh, protože s ním to opravdu skoro nejde, poprvé v životě dokáže být submisivní a poslouchá na slovo, prostě poučné a možná formativní chvíle ... Tady opět potvrzení důležitého faktu, že respekt je potřeba, protože zachraňuje, ale strach je nebezpečný, protože paralyzuje. Prostě - vědět, že se nic nemůže stát, je skvělá věc. Ale racionálnem k takovému zjištění asi nelze dospět. Já už to mám za sebou a dost mě baví sledovat okolí, které tam ještě nedospělo.
Výstup se nějak podaří, ale nahoře zjišťujeme, že tam, kde jsem to plánoval dolů, jsou prostě kolem dokola padesátimetrové a vyšší skály. Naproti přes řeku už vidíme jasnou cestu a konečně tedy zase přesně víme, kde jsme, ale ještě nějak překonat tu šluchtu. Tak postupujeme proti proudu řeky, jen sto metrů nad ní, směrem ke správnému údolí vedoucímu ke správnému sedlu. Štrádujeme si to po svištích cestách (tahle zvířátka jsou na samostatné vyprávění, tak někdy příště) a zkoušíme najít místo, kudy to půjde dolů. Zase je dost hic a už nám stačí dvě-tři hodiny, abychom byli totálně vyšťavení, jak se hlásí únava. Nakonec nacházíme místo, kudy se to jde sesypat dolů, takže to taky provedeme, jenže je kolem jedné po obědě a řeka se doslova valí, po dně burácejí kameny. Zkouším asi metr a je mi jasné, že tohle tedy opravdu ne, Martina se i coby zarytá ateistka modlí, ať si to rozmyslím a nenutím ji to přecházet. Vracet se zpět nahoru nějak není morál, tak volíme jedinou zbývající variantu, tedy opět bivak. Ty hle řeky, už máme vyzkoušené, vypadají ráno podstatně jinak než tady v plné odpolední parádě. Ještě tedy ale najít pitelnou vodu, protože to bláto, co se valí korytem nějak ... Po chvíli hledání nacházím u břehu dvě louže s průzračnou vodou, takže jsme zachráněni a v klidu si jdeme uvařit popříchodovou kávičku a večer tradiční orgie, ta váha v batozích má jednu velkou výhodu, že člověk není tlačen časem a hrozbou, že mu dojdou zásoby. To nám opravdu nehrozí.
Ráno řeku v klidu přebrodíme, vyštracháme se po několika dlouhých dnech konečně ke vstupu d skutečného údolí vedoucímu ke Kanji La a postupujeme směrem k dalšímu sedlu Pudzong La (5020 mnm). Ale máme toho už fakt dost, navíc to vypadá, že sprchne, tak to po necelých třech hodinách balíme a na úžasném místě u soutoku dvou řek stavíme stan, děláme oheň a pečeme naše první placky, skvělá věc. Krásné místo, krásný večer, nikde nikdo. Ráno stoupáme k sedlu, ale opravdu velmi zvolna a opět po velmi krátkém dni bivakujeme v cca 4600 mnm a vlastní sedlo si necháváme na další den. Je tady cesta, víme, že jsme správně, ale zase až taková sranda to také není, jsou tu dost obtížně brody, kdy je voda do pasu a pořádně se valí - svým způsobem škola života, protože tady se člověk prostě musí naučit brodit, chce-li vůbec fungovat. Martina se původně pokoušela argumentovat, ale pak jí taky došlo, že tohle se vokecat prostě nedá – a bez řečí vyhrnuje sukni a razí si to směr voda.
Sbíháme ze sedla a po osmi dnech vidíme první lidi v opravdu nádherné vesničce Dibling (prý 30 obyvatel). Tady nás vítá pole s ladackým hráškem, kde nás místní vyloženě vyzývají, ať si natrháme, sklizeň je tady v plném proudu. Asi nikdy v životě jsme nejedli nic lepšího, máme pocit, samo o sobě zážitek. Preferujeme vždy a všude stan, ale tady volíme ubytování u místních, protože si potřebujeme odpočinout - a taky jim chceme dát něco vydělat, je to opravdu konec světa. Navíc domácí mají dvě dcery, z nichž zejména šestnáctiletá Stanzing ... Od září nastupuje do školy v Lehu, tak jsme domluveni, že se potkáme a ... uvidí se. Život v téhle vsi fakt musí být něco, široko daleko nic, všude kolem kilometrové stěny a ledovcové řeky, nejbližší něco jako komunikace dva dny cesty, dospívající děti nikdy nebyli v Padumu, kam my směřujeme od nich, protože je to prostě hrozně daleko ... Tady si Evropan leccos uvědomí. Ale tahle rodina vyloženě progresivní a podnikavá, 5 dětí, které chodí do různých škol, dcerky vládnou solidní angličtinou ... Dost pěkné setkání.

Stanzing Skaldan, LT, setkání s osudem. Asi ale jak pro koho ...
Z Diblingu vyrážíme směrem k Zanskaru, míněno řece, a kdyby nám někdo řekl, že k dalším lidem, samotě Zhengshen, půjdeme 4 dny, vysmáli bychom se mu. Procházíme údolím řeky Oma Chu, jdeme po strmém a silně ukloněném severním svahu s jen občas znatelnou cestou. Několikrát se musí Oma Chu resp. její přítoky brodit a to je fakt zážitek,

Outdoorová minisukně není vždy totální kravina
opět to jde jen ráno, díky čemuž také prakticky celý jeden den ztrácíme, je strašlivé vedro a dosažitelná pitná voda jen velmi zřídka, furt nahoru dolů, takže jeden den jdeme i pouze dvě hodiny. Ale bivakoviště dokonalá, každý dne ohníme, pečeme placky, vyváříme jako o závod, čteme, topíme kromě dříví už zcela profesionálně i jačími/koňskými šrapnely, prostě konečně se dostavuje slibované courání - byť nás to tedy stojí kilo za kilem a tukové zásoby kvapně mizí. Zvažuji do budoucna provozovat odtučňovací agenturu, což je jeden z mých podnikatelských záměrů motivovaných právě tímto výletem.
Čtvrtý den pochodu od Diblingu - ale všehovšudy 15 hodin cesty - strmě, ale opravdu strmě padáme k samotě Zhengshen, kterou opravdu silně doporučuji komukoliv, kdo sem zavítá. Jsem tu už podruhé, poprvé v lednu 2009, a je to opravdu něco, zcela soběstačná rodina, krásná pole kolem rozrůstajícího se stavení, stáda všeho možného, natažená hadice přes řeknu k pitné vodě na protější skále, prostě pokrok po zanskarsku. Spíme ve stanu u řeky a večer sledujeme takřka boj o život stáda ovcí uvízlých ve stěně na protější straně řeky, které se dostanou při cestě za obživou tak, odkud už to nejde dál nahoru, ale ani zpět dolů. Rodina nám sděluje, že jsme letos první, kdo přišel údolím Oma Chu, že se tam chodí jen s jaky na pastvu. Tradičně.
Ráno už vyrážíme směr vlastní údolí Zanskaru, náš cíl je poblíž osady Hanumil. začínáme doporučenou zkratkou, která nás stojí hodinu času a několik set nastoupaných a naklesaných metrů navíc, do toho s rozkošnou lezeckou vložkou ve spáře na obrovské plotně, Martina už ani nenadává a přistupuje k průběžnému modlení. Čekáme tady davy turistů - a nikde nikdo, až do večera u bočního přítoku Zanskaru těsně před Hanumilem. První výprava až pak ráno čili 13 dnů bez jediného turisty. Asi jsou všichni v Markha Valley, říkáme si. Pak už to jde celkem snadno, přes Hanumil docházíme do vsi Pigmo, kde přespáváme u místní rodiny (a domlouváme oslíky na září pro kamarády, kteří tady budou vycházet na svůj trek). Dny už mám superkrátké, protože 1) nespěcháme, 2) je šílený hic, 3) naplno propuká únava z vyčerpávajícího začátku.
Další den to končíme usmažení v nedaleké Zangle, kde nás k sobě zláká místní podnikatel Sonam, evidentně hodně podnikavý soudruh, který ubytovává maďarské dobrovolníky budující tady solární školu. Ráno přes něj odjíždíme taxíkem do cca 35 km vzdáleného hlavního města Zanskaru Padumu, kde je dokonce i signál a kde potkáváme skvělou skupinu Čechů (vedenou Martinem Kunou, horským vlkem a místním znalcem, který nám leccos poradí, a nakonec i věnuje - děkujeme!), kromě nich ještě Poláka s Franko-kanaďanem, s nimiž strávíme krásný den a večer. Ale to až příště, protože to bych nikdy nedopsal.
Po cestě jsme se tradičně věnovali vysoké literatuře. Já jsem si po letech, asi 11, pokud mě paměť neklame, poněkolikáté přečetl Cervantesova Dona Quijota a znovu mi došlo, jak základní a zároveň vrcholné dílo západní kultury to je, byť tedy je třeba být již trochu obeznámený a zkušený čtenář - viď, Jiuko? Doporučuju všem.

Další fotky k výše uvedenému příspěvku najdete zde.