16.
11.
Už druhý týden se tu věnuji válení, které vlastně střídám jen náplní spojenou s vysokohorským
tréninkovým soustředěním, které jsem si u Petra v Solangu naordinoval, takže je dosti
času na různé blahodárné činnosti. Jako čtení, poslouchání hudby (zrovna jsem
plně ponořen do Faith No More a zejména jejich tři desky let 1992 – 1997 jsou
tedy vážně nářez), nejrůznější plánování a, dejme tomu, přemýšlení. Konečně
jsem se tedy uprostřed Mannova Doktora
Faustuse (k němu víc, až ho zmůžu) dokopal k tomu, co se mi honí
hlavou v aktuální podobě už nejpozději od července.
Jak
začít. Silným impulsem byla návštěva Ladakhu
s partou přátel, kteří už od jara vyjadřovali touhu, abych do plánovaných
výletů zařadil trek Markha Valley a
výstup na místní šestitisícovku Stok
Kangri, přičemž jediným důvodem musel nutně být, a také byl, fakt, že tam
chodí každý a mnozí o tom navíc někam napíšou. A také že právě tohle doporučují
všechny dostupné, papírové i jiné, průvodce. Mou odpovědí vždy bylo, že sem
jedeme právě proto, abychom se něčemu takovému obloukem vyhnuli. Jen zbytky
jakési dávné úcty a respektu k mým šedinám zabránili ostřejším hádkám, i
když to chlapci, moji hodně dobří přátelé, asi měli sami v sobě dost těžké
- všichni čeští turisté, které jsme během svého pobytu potkali, se právě na
výše uvedené kopce nebo výšlapy chystali. Výjimkou byli pouze ti, kteří
z nich zrovna přišli. Vážně, bez výjimky.
Tam,
kde jsme my chodili, jednak v červenci takhle spolu, jednak potom
v srpnu s několikrát zmiňovanou
exctitelkou (a samozřejmě v září a říjnu s kol. Timkem a pak sám),
jsme lidí potkávali naprosté minimum – a většinou vůbec žádné. A to přesto, že
šlo o hlavní sezónu a Leh, centrum
turistického ruchu celého Ladakhu,
byl zápaďáky doslova narvaný. Ne že by to jakkoliv vadilo, ale tam, kde jsme se
pohybovali my, jsme byli opravdu prakticky pořád sami, opět takřka bez výjimky.
Nejdřív mi to vrtalo hlavou a čekal jsem každý další den, že už to přijde,
jakože ty davy; a potom už jsem spíš čekal na to, zda se potvrdí, že to je tak,
jak se mi to jeví.
Opět
delší úvod, ale už jsem u podstaty věci. Ještě vlastně poslední impuls –v
červenci jsem ve stanu četl Pomstu
geografie R. Kaplana, kde v jedné kapitole o něčem úplně jiném zmiňuje
mého velikánského oblíbence E. Canettiho.
Přesně si pamatuji u kterého odstavce mi to všechno docvaklo a slilo se do
jednolitého proudu úvah, které tady na čtenáře právě tečou. Canetti, toho si najděte, se proslavil
brilantním, byť vůbec ne jednoduchým veledílem Masa a moc – zájemcům doporučuji začít u jeho třídílných pamětí,
které jsou z mnoha důvodů skvělým čtením. O čem tahle knížka pojednává je
zřejmé už z názvu, napsal ji v roce 1960 a s konečnou platností
shrnul myšlenkový vývoj své doby.
José Ortega y Gasset osobně |
Obě
zmíněné práce jsou napsané v době, kdy na Západě postupně triumfuje
demokracie jako „forma organizace společnosti“. Je to z mnoha pohledů
nepřesné, ale myslím, že to takto může zůstat. Demokracie se ještě musela dost
rvát, aby ji nesmetly „ismy“ dvacátého století, ale vyšla z nich vítězně a
koncem století triumfovala – až tak, že se mluvilo o „konci dějin“ (všichni
znají Fukuyamu). Všeobecný názor
stavěl demokracii a nacismus/fašismus/komunismus/maoismus do ostrého,
systémového protikladu. Já jsem ho přirozeně také zastával, v atmosféře
roku 1989 to v mých 16 letech bylo asi nevyhnutelné, ale něco mi tam asi
už od začátku nehrálo a budilo ve mně narůstající rozpaky.
Dovršující
se demokratizace společnosti podle Ortegy
a Canettiho nich skrývala jedno
velké nebezpečí. Jak už říkali někteří z otců zakladatelů v Americe,
a před nimi i nejbystřejší mozky politických věd minulých staletí, „tyranii
většiny“ je třeba postavit fungující hráz. V USA třeba šlo o nevolený Senát
(to ale pouze do roku 1913) a Nejvyšší soud, ve Spojeném království Sněmovnu
lordů a instituci království, všechno absolutně nedemokratické instituce, které
měly vyvažovat to, jak ve volbách rozhodla většina stále se rozšiřujícího
okruhu, těch, kteří byli nadáni volebním právem.
Jenže
podle těchto dvou pánů nejsou moderní dějiny střetem demokracie a různých ismů,
ale čím dál víc konfliktem individualismu a různých podob kolektivismu. A to
konfliktem věčným.
Kam
patří demokracie v tomto vymezení hracího území není možná zřejmé na první
pohled, ale při bližším zamyšlení je to naprosto jasné. Aby nedošlo
k omylu – nikterak neřadím z hlediska „uživatelského komfortu“
komunismus a spol. na roveň demokracie. Pouze konstatuji, že jde o značně
odlišné, ale pořád svým způsobem kolektivistické formy vlády. Klíčovým dělítkem
je způsob, jakým se deleguje pravomoc vládnout, odkud se bere miniaturní menšina,
která zbytku vládne, tedy z čeho odvozuje svou legitimitu – a jaké části
života jedinců společnost tvořících se toto vládnutí týká. Myslím, že o tom
nemůže být moc sporu. Bohužel první rozměr je vnímám jako ten zásadní a ten
druhý se dostává stále víc do pozadí.
Znám
teorie a názory, mnohé z nich už téměř tisícileté, které říkají, že když
chceme žít jako homo sapiens pohromadě, společně, na jedné planetě, je nezbytné
najít nějaký způsob organizace toho, co musíme sdílet. Jinak by rozhodovala
síla a „člověk člověku by byl vlkem“, abych si vypůjčil klasická slova. Docela
by mě lákalo pustit se do úvah, proč je člověku vlastní konfliktní chování,
tedy války apod. kratochvíle, ale to nechám na jindy, přece jenom tady píšu o Markha Valley, nebo bych aspoň měl.
Takže zpátky do Himálaje a na
začátek 20. století. Resp. vlastně můžeme rovnou k dnešku.
Tedy
- žijeme v demokracii, asi nejpohodlněji, jak se kdy našemu druhu žilo.
Ale musel bych se hodně plést, kdyby zároveň nebylo čím dál zřejmější, že i ta
má své jasné limity a stále citelnější úzká místa. Můžeme to svádět – a opět
skočím do předchozího odstavce – na definiční znaky lidstva jako společenství
chybujících, nedokonalých jedinců a odmávnout to churchillovským bonmotem, že
jde o nejlepší ze špatných forem organizace společnosti. Ale pak si, a o tom
jsem přesvědčen stále víc a víc, koledujeme o pořádný a opravdu nebezpečný
průšvih.
Canetti i
Ortega se každý po svém strefují do
toho, čemu se dnes trochu obhrouble říká stádní chování. Canetti to posouvá ještě dál a konstatuje, že člověk v davu se
chová zcela jinak, než když stojí mimo něj. A dokládá to na chování
primitivních kmenů, kde dav neznamená narvané náměstí, ale partu (polo)nahých borců
sedících a hulákajících kolem ohně. I tam je ale podle něj člověku vlastní
popření jeho individuálního já a přitakání něčemu nadosobnímu, společnému, masovému,
jak chcete. Už jsem tu knížku nečetl skoro čtvrtstoletí, ale pokud to tam
nepíše, tak mohu dodat sám za sebe: k popření sebe sama nedochází nutně ve
jménu něčeho vyššího, jakési kolektivní „entity“ (tenhle výraz používám krajně
nerad, ale jiné slovo mě nenapadá, asi málo kyslíku, přece jen skoro tři
kilometry), ale v davu se spouští mechanismus, kdy masa přejímá pohled toho,
kdo je nejvíc slyšet, resp. komu se podaří společně sdílený prostor
nejefektivněji ovládnout.
Elias Canetti |
Dnes
v časech institucionalizované demokracie to je nesrovnatelně
sofistikovanější, než když Hitler fanatizoval davy svým způsobem dokonalými
projevy, ale princip je podobný. Dokonce jsme dnes tak daleko, že ta masa
nemusí být pohromadě, ale stačí, aby všichni … měli data. Ta vedou k témuž
– vypíná se mozek a individuální kritický rozum nahrazuje dav, masa, stádo,
jakkoliv definovaná skupina, společenství, kolektiv. A nemylme se, nemusí to
vůbec být třída nebo rasa, stačí veřejný zájem nebo bezpečnost, jedince či
lidstva, vždy to jen musí být něco, co je všem, nebo přesněji většině, společné.
Člověka lze ovládat nejrůznějšími způsoby, které se vyvíjejí tak, jak se vyvíjí
technika a komplexita společnosti. Princip je ale neměnný, apeluje se na totéž.
To, co fungovalo před statisícem let na africké savaně, funguje stejně i dnes,
protože mozek máme prakticky nezměněný. Herci jsou titíž, jen kulisy se mění.
Nechci
tu varovat před „plíživě nastupující totalitou“, protože takových hlasů zaznívá
i beze mě dost. Spíš chci vyjádřit údiv nad projevy výše nastíněného mechanismu
stádního chování i tam, kde jsou všichni zúčastnění svobodní a mají na výběr z relativně
početného množství alternativ trávení volného času. V Ladakhu je možné projít milion údolí a vyšplhat na dva miliony
kopců, jeden hezčí než druhý. Totéž v bledě modrém třeba na Islandu, ať mluvím sám za sebe. Přesto,
když tady vyrazíte mimo Markha Valley,
budete sami. Díky Bohu, samozřejmě, jinak bych se třeba já zbláznil a seděl
doma za pecí – kdybych tedy nějakou pec měl. Ale je to natolik viditelné, až
z toho mrazí, aspoň mě. Když už nám nikdo nevnucuje jednu stranu nebo
jednoho Boha, potřebujeme jeden a tentýž trek. A to jen proto, že si ho vybrali
všichni ostatní, jiný důvod neexistuje. Že se na to posléze nabalí výdělečné
důvody někoho dalšího, je důležitá, ale druhotná záležitost. I bez nich by to
vše bylo podobné, ne-li stejné, rozdíly by byly jen v kvantitě, kvalita a
princip … ale to se zase opakuju. Sám pro sebe tomu říkám stádnost. Když jedna slečna
přijde do školy s dírou na kolenech, za měsíc to nosí všechny – a dnes už
se to šíří celoplanetárně rychlostí, že i blesk pokulhává někde vzadu.
Nad
čím mi jde rozum stranou je fakt, že když jsme tu v Ladakhu podnikli dost náročný přechod a vyšlápli na krásnou
šestitisícovku, i jinak celkem příčetní chlapci stejně zkoušeli domluvit ještě
výstup jiný, který se prakticky lišil jen tím, že se na něj chodí víc a je
v průvodcích. Že by za něj museli, na rozdíl od již vystoupeného, platit,
bylo vedlejší. Zřetelně mi došlo, že jim nejde dobrý pocit ze zvládnutí něčeho,
co rozhodně není běžné (pochod přes několik pětitisícových sedel na těžko, tj.
bez pomoci oslů a koní) a že to sami vědí – klíčové pro ně bylo, že ostatní by
víc ocenili výstup s průvodcem a oslem tam, kam se běžně chodí a co všichni
znají, protože toho je plný Facebook a spol. Tedy podstatou věci je, že se
neřídí sami sebou a svým míněním, ale tím, co si myslí někdo jiný. Tole je
samozřejmě srandovní a bezvýznamný příklad, ale vztaženo na jiné životní
situace už to taková legrace není.
Může
to být hodně nebezpečný přístup ke světu, protože vždy a všude existuje početně
zanedbatelná, ale velmi zarputilá skupina těch, kterým nejde ani tak o peníze
nebo něco hmotného, ale o samotný fakt, že mají nad ostatními moc. Moc nad
jejich životy, názory, přesvědčeními, čímkoliv. K nim se pak přidávají ti,
kteří tu moc umí, řekněme, materializovat a mají jasný, hmatatelný cíl, ale prvotní
a nejnebezpečnější hybatelé mohou klidně nominálně splňovat parametry
„obyčejného“ člověka. Poznáte je podle toho, že nesnášejí odlišnost a když na
ni narazí, snaží se ji za pomoci jakýchkoliv dostupných prostředků potlačit,
vtěsnat do daných mantinelů. Pěkně to popsal Goethe ve Wertherovi – většině vadí menšina, kterou ukazuje jako
proud řeky. Ta, když se rozlije, zaplaví zahrádky na jejím břehu – a ty patří
těm, kteří splňují normy považované za správné. Proto se snaží tok mít pod
kontrolou, aby je a jejich majetek nijak neohrožoval.
V tomto
uvažování je skryta živná půda pro všechny diktátory a obecně vládce lidských
dějin. Ti nejschopnější vůbec nepotřebují používat viditelné násilí, aby
ukojili svou touhu po moci nad ostatními. Podstatou jejich úspěchu je nadvláda
nad myšlením ostatních, ne nad jejich „těly“. Klíčem je ovládat mozek, který
svaly řídí.
Další
rozměr zdůrazňuje Ortega – a ten
považuji já osobně pro dnešek za více než signifikantní. Používá termín
„spokojený mladý muž, specialista“ (nebo tak nějak, přece jen to je dávno a
nechce se mi to někde na internetu hledat, ale zhruba toto – a význam přesně
tento). Spokojený ve smyslu úspěšný v tom, co si vybral jako svou profesní
dráhu – nebo co mu vybralo okolí, aniž to sám ví. Je schopný vydělat peníze a
zabezpečit sebe i rodinu, ve svém oboru vyniká. Ortega píše o Americe své doby, těm časům se říkalo „new era“, jako
zemi suverénně nejvyspělejší a stojící v čele světových trendů.
Takový
mladý specialista dokonale zvládá svůj obor, ale zcela mu chybí všeobecný
přehled, zejména povědomí, co bylo dřív a jak to je jinde. Věci jako knížky,
filmy, hudbu, divadlo, považuje za marginální, marxistickou nadstavbu,
nezajímají ho, nemá na ně čas a mentální kapacitu. Specializace přece umožňuje vyniknout.
A Ortega píše, že právě tito mladí,
úspěšní specialisté jsou žebříkem, po němž se k moci dostanou ti, pro něž
je tou specializací právě moc. Využívají úzkého zaměření společenské a
ekonomické elity, která jim vládu nad sebou samými přinese na podnose – a
ovládnout bezejmennou masu je pak už technická záležitost.
Mockrát se mi stalo, a stává se čím dál
častěji, že vysokoškolsky vzdělaní mladí lidé nejsou schopní odpovědět na
otázku, jaká je jejich nejoblíbenější kniha, hudební skladba, film. Prostě nic
takového nemají, nezajímá je to, nejsou schopní cokoliv jmenovat. Vyčítají mi,
že oni se věnují něčemu jinému a že každý přece rozumí tomu svému – a vždy jde
v jejich případě o to, čím se živí. Všeobecný přehled jim zcela schází a
díky tomu jsou snadno manipulovatelní – a přitom jejich názory jako úspěšných
lidí jsou v dnešním světě reflektovány jako názory někoho, kdo přece má co
říct a může být vzorem, když se mu tak daří v tom, co dělá. Přesně o tom psal Ortega před devadesáti lety. Když se absolutizovaná
touha po spokojenosti (schválně sledujte akcelerující výskyt tohoto termínu)
spojí s všemožně podporovaným hédonismem (opět sledujte, čeho všeho si
dnes můžete „užívat“ a pro co všechno a jak často se tohle sloveso používá),
máme Huxleyho jak vyšitého. Nikoli
náhodou v době, kdy Ortega psal
svou Vzpouru, klíčilo v Huxleym
rozhodnutí pustit se do Krásného nové
světa.
Aldous Huxley |
A
ještě přidám to, co mohu sám sledovat jako trend posledního desetiletí.
Klíčovým nástrojem k tomu, jak člověk může odolat tlaku těch, kteří
usilují o jeho podrobení, je vlastní, nezávislý rozum. A podstatnou složkou toho,
čemu se říká rozum, je paměť, schopnost udržet poznané, a na tomto základě chápat
dnešek a ovlivňovat zítřek. Asi nejchytřejší žena, kterou z posledního století
znám (tedy ne osobně …), byla H. Arendtová
(doporučuji opravdu velmi silně její Původ
totalitarismu). A ta napsala prostou větičku: „Myslet znamená pamatovat si“.
Pokud si člověk není schopen pamatovat, tedy v tomto smyslu používat svůj mozek
a v něm sídlící rozum, není s to v něm vytvářet cokoliv nového. To
platí pro geniální vynálezce, hybatele pokroku, stejně jako pro běžné, každodenní
činnosti „obyčejného“ člověka, jakých jsou na světě miliardy.
Hannah Arendtová juniorka |
Novátorské
technologie posledních zhruba dvou dekád umožnily člověku celkem plnohodnotné
fungování, aniž by paměť nějak zvlášť zatěžoval. A v době nejrůznějších chytrých
mašinek a zmíněných „dat“ všude a pořád se jeví jako zbytečné zanášet kapacitu
mozku tím, že si budeme pamatovat to, co si můžeme kdykoliv během pár vteřin
najít. To, co obrovským způsobem zefektivňuje produktivní činnost v bezpočtu
lidských aktivit, má svou odvrácenou stránku v podobě zakrňování těchto aktivit
našeho mozku a jakési mentální degenerace.
Každý
sval, pokud jej nepoužíváme, slábne. Stejně tak vůle. A stejně tak mozek. Můžeme
jít ale ještě dál: když si nemusíme tolik pamatovat, není nezbytné svět kolem
sebe neustále vnímat, prostě poslouchat a reflektovat slyšené a viděné. A podle
mého názoru jsou už dnes jasně rozeznatelné důsledky – protože není potřeba si
pamatovat, lidé, a to zdaleka nejen ti mladí, nejsou nuceni poslouchat a
vnímat. Akademické dráze a obecně komunikaci s lidmi se věnuji od konce
90. let a vývoj v posledních 7 – 10 letech je nepřehlédnutelný. Určitě
jste si všimli, že častěji a intenzivněji než dřív zažíváte stav, kdy k někomu mluvíte, on
reaguje, ale pak zjistíte, že vůbec nevnímal řečené, že to prošlo kolem něj - bez povšimnutí. A to může být opravdu
nebezpečné. Naprosto si netroufám odhadnout, kam to celé může vyústit, ale bezesporu už
teď se někteří učí, jak tohoto duchovního deficitu rostoucí části populace
využít. Mám z něčeho takového trochu strach, i z důvodů, které jsem se
snažil popsat v tomto textu.
Díky
za pozornost.
Vývoj... V dřívějších dobách lidé k přežití nutně potřebovali používat svá fyzická těla, ty byly proto v kontrastu s dneškem silnější, možná lepší slovo, funkčnější. Poté s nástupem technologii, které pracují za ně, fyzická síla a funkčnost těla ubrala na významu a do popředí se dostaly mentální kapacity a schopnost používat mozek. Funkčnost těla si uchovávali jedinci, kteří chtěli, ale již to pro ně nebylo nezbytnou podmínkou přežití. S rozšiřujícím blahobytem, a abych parafrázoval Kunderu, nesnesitelnou lehkostí přežití, už pro spoustu lidí není nezbytně nutné namáhat se s využíváním plné kapacity mozku, a proto se možná dočkáme stavu (nebo jsme se dočkali), kdy nalézt o věcech uvažující a přemyšlející jedince bude (je) vzácností a radostí.
OdpovědětVymazatDíky za názor, milý pane kolego. Myslím si vlastně a pokoušel jsem se přesně toto postihnout. Závěr Vašeho komentáře podepisuji celou klávesnicí ... Ať se daří.
OdpovědětVymazatL.(HBC).
Skvěle napsáno. Pro mě tedy "víc číst, méně pracovat, víc kriticky myslet a méně nekriticky naslouchat autoritám". Ano, podepisuji a stejně tak souhlasím s Janem Křivánkem, shrnul to pěkně.
OdpovědětVymazatA jenom k tomu našemu výstupu - vedla k němu ještě jiná touha a ne jenom to, že Mentok je známější než do té doby bezejmenný Shtenzok. Totiž Mentok měl být hodnotnější samotným výstupem a jeho náročností. Stok Kangri zpětně hodnotím jako chybný cíl..
Vše dobré a hlavně zdraví, Jirka
Bezva, tak počítej s hodnotnějšími, násobně, výstupy v Alpách, až se vrátím ...
Vymazat