14.
11. 2018
Sedím
v Solangu, vsi pod sedlem a
tunelem Rohtang. Sedlem vede již
léta jediná silnice spojující Ladakh se
zbytkem Indie, Leh -Manali Highway, tunel
je před dokončením – a právě na něm pracuje můj kamarád Petr, u nějž tu už
druhý týden velmi komfortně přebývám. Každopádně intenzivní válení prokládané
tréninkovými výklusy, mě přimělo k tomu, abych se pokusil hodit na monitor
to, co se mi tady už vlastně měsíce honí hlavou. Inspirací a motivací byly
jednak některé reakce mých přátel, které nebudu jmenovat, oni Petr a Sam budou
vědět, jednak to, co tady všude vidím, jednak romány Jane Austenové. A také je to svým způsobem moje letité téma, což by
nemělo mé přátele a studenty moc překvapit. A vlastně mi také přišlo pár
rozhořčených komentářů k odstavci týkajícímu se problematiky věna, což
zase nepřekvapilo mě. A to byla svým způsobem poslední kapka.
Aby ses pak nedivila ... |
Takže
žena, muž, rodina, domácnost, role a úlohy, dříve a nyní, tady a u nás, zhruba takto
vymezené téma, o věnu se rozepíšu třeba příště. Pochopitelně píšu sám za sebe,
nikomu nic nevnucuji, jen využívám - trochu zbaběle – vzdálenosti a své
momentální, řekněme, institucionální nezakotvenosti. Prostě, že mi nikdo
nemůžete nafackovat a vyhodit mě z práce. Oboje se už několikrát stalo
nebo skoro stalo, jakože vážně. A já oboje bez problémů přežil, čili vím, že se
není čeho obávat.
Už
několikrát jsem v životě slyšel, že když někdo cituje jiné, znamená to, že
nemá sám co říct a musí si vypůjčovat. No, vidím to jinak, dost možná naopak,
takže mohu klidně začít svým oblíbeným citátem, a to hned dvojitým. Edmund Burke ve svém konstitutivním
díle Úvahy o revoluci ve Francii (tuším
rok 1790) cituje jeden apokryf, který tady ocituji zase já, protože asi víc,
než cokoliv jiného vyjadřuje můj postoj, k této problematice i světu a
životu obecně. Zní: „Myslíte si, že vítězíte nad předsudky, a přitom bojujete
s přirozeností“. Je v tom tak nějak řečeno vše, ale pokusím se to rozvinout.
Samova
reakce přišla na odkaz s rozhlasovou diskusí, který jsem před pár týdny posílal. Stručně řečeno se mě ptal, co se mi na tom nelíbí, že on také považuje
za správné, aby s dětmi doma byli oba rodiče, tedy i muž/tatínek, aby to
vše nebylo na ženě/mamince. Jednak proto, aby se i ona mohla věnovat něčemu
jinému než rodina a domácnost, jednak proto, že dítě při výchově potřebuje
mužský element. Souhlas, Same, takto jsi to myslel? Snad ano. Myslím si přesně
totéž a dost možná mnohem radikálněji, než kamarád Sam a zřejmě i většina
čtenářů. Za prosazováním toho, o čem se mluví ve zmíněné diskusi, vidím primárně
dobré úmysly. A k těm se hodí další cizí myšlenka, tentokrát spíše lidová
moudrost: “cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly“.
Trochu
teď opustím linii argumentace skočím na konec. Výše zmiňuji, že Burkovy „Úvahy“ jsou konstitutivní. To
je míněno ve smyslu konservativní filosofie, politické i životní. A právě
konservativní přístup ke světu stojí a padá s tím, že veškeré myšlenky,
nápady, ideje, opatření, kroky, všechno, hodnotí primárně na základě jejich
výsledků. Takový přístup není úplně vždy a úplně stoprocentně použitelný, ale
kdykoliv jej použít lze, mělo by se tak učinit.
A
to my teď můžeme. Realitou světa, v němž se dámou v odkazu
prosazované myšlenky daří už dekády uskutečňovat, jsou rozpadající se rodiny
(opravdu silně doporučuji přečíst si další formativní práci, tentokrát
z oboru sociologie a zpoza Atlantiku – Charles Murray, Příliš mnoho dobra, napsáno necelá dvě století po Burkovi) a počet dětí hluboko pod
sebezáchovnou mírou udržení populace. Naše drahá země je tak ukázkovým
příkladem obojího, že těžko budeme hledat lepší příklad. Bez externího řešení
tohoto stavu (jednoduše bez přistěhovalců odjinud) by počet obyvatel velké
většiny vyspělých západních zemí dlouhodobě klesal.
To
nemusí být ve stavu akcelerujícího technologického vývoje fatální – ale vždy
v historii bylo. Pravidlem již od časů Říma bylo, že civilizace upadající
co do počtu obyvatel (a vždy to přirozeně začíná klesajícím počtem mladých
lidí, dětí) byla zlikvidována těmi, kde tomu bylo naopak. Kdysi se říkalo „barbaři“,
dnes používáme termín „uprchlíci“. Zopakuji, že tomu nyní může být jinak, ale –
nemusí. A pohled na (západní) Evropu ukazuje, že vše nasvědčuje zachování
v historii ukotvené logiky vývoje. Jde vždy o dlouhodobý proces, který je
patrný až zpětným pohledem napříč generacemi, žádné skokové a viditelně
katastrofální projevy nemá – ale tím problematičtěji je řešitelný. A pokud se
překročí jistá hranice, žádné řešení již neexistuje, jde o nezvratný proces.
Absolutně
si netroufám hodnotit, v jaké jsme nyní fázi, takže je určitě zbytečné se
pokoušet odhadovat budoucí vývoj; záleží na míře historického, možná i
civilizačního optimismu toho kterého konkrétního jedince. Navíc i já coby
bytostný konservativec, jsem ochoten přisoudit jistou míru pravděpodobnosti
tomu, že to nyní může být jinak, než jak tomu bylo (kdykoliv) v historii.
Ale
zpět. Moderní (užívám v tom smyslu, jak jej užívají historické vědy) svět
se vyznačuje dovršením procesu ženské emancipace, chcete-li zrovnoprávňování
pohlaví. Jde zejména o svět západní, křesťansko-židovský civilizační okruh, ale
s jistým fázovým zpožděním můžeme něco takového vysledovat prakticky ve
všech oblastech s tím, jak postupuje vývoj společnosti směrem k její
technologické a institucionální vyspělosti. Zlomovými momenty bylo období
reformace a poté Francouzská revoluce, v ní se projevující a na ni
navazující myšlenkové směry. Nakonec Burke
píše svůj text v reakci na probíhající pařížské události, které se více
než čím jiným projevovaly destrukcí stávajícího světa – a řádu. Tisíciletí
vytvářená pravidla fungování společnosti dostala pořádně na frak – ať šlo třeba
o způsob mezigeneračního převádění majetku (zjednodušeně řečeno dědění), nebo
právě o politická a jiná práva žen jako doposud co do přímého vlivu na
fungování společnosti upozaďované složky společnosti.
Osvícenství
nahradilo Boha a Bibli coby východisko fungování společnosti absolutizovaným rozumem.
Pravidla se již neměla odvozovat od toho, co přinesl Mojžíš z hory a(nebo)
historie lidstva, ale od toho, co vnímá dnešní společnost jako správné a
spravedlivé. Svět se totiž mění, vyvíjí, a na to musí reagovat i jeho instituce
(pojímané v nejširším slova smyslu). Na tom určitě něco pravdy bude, ale své
studenty učím, že kdykoliv někdo argumentuje touto vývojovou logikou, je na
místě zbystřit a být velmi opatrný. Svým způsobem tady a v této argumentační
posloupnosti se rodí koncentrační tábory, gulagy, vražedná pole a velké skoky
dvacátého století.
Ale
dál k našemu tématu. Právě Francouzská revoluce byla první zkušeností se
skokovým a naprostým zrovnoprávněním obou pohlaví co do jejich nominálního
politického vlivu – vůbec poprvé v dějinách dostaly, samozřejmě jen na
chvíli, ženy volební právo. V podobném rozměru se něco takového opakovalo
až v době nástupu bolševiků v Rusku po roce 1917. Výsledky těchto
jistě dobrých úmyslů byly v obou případech stejné – a právě pro ženy
katastrofální. Hodně podstatným je vymezení pojmu spravedlnost, ale to je čistě
filosofická otázka a do ní si netroufám se pouštět. V každém případě jde
tento spor minimálně k platónsko-aristotelovské dichotomii, která se
v nejbrutálnější možné formě ukázala v již zmíněných hekatombách
dvacátého století.
Západní
svět postmoderny je demokratický, svobodný, civilizovaný, systémově zbavený
projevů masového násilí. Je určitě nejpříjemnějším prostředím k životu,
jaký kdy lidská civilizace poznala. Jenže totéž se oprávněně psalo a říkalo na
počátku století předcházejícího – a víme, co následovalo. Můžeme slýchat, že
lidstvo se poučilo a že hrůzy všech minulých ismů posloužily k tomu,
abychom už dál žili jen … šťastně, mírumilovně a spokojeně (tady nemohu
nezmínit svým způsobem děsuplnou knížku, o niž jsem už tady také psal, Krásný nový svět mého velkého oblíbence
Aldouse Huxleyho).
Když
veškeré zmíněné filosofické diskuse minulosti osekáme na dřeň a zkusíme najít
společného jmenovatele, tak dojdeme k tomu, co zmiňuje Burke – spor mezi předsudky na jedné a
přirozeností na druhé straně. Pro ty, kteří konservatismus definičně odmítají,
mohu doporučit někoho, kdo se ke konservativnímu smýšlení opravdu nehlásil, ale
říkal svým způsobem totéž – F. A. Hayek,
další můj zcela zásadní autor, jeden z hlavních představitelů moderního,
toho skutečného liberalismu.
Hayek
používá termín „vyrostlý“ řád, pravidla nikým nestvořená, zákony nikým
konkrétním nenapsané, přesto všeobecně po staletí respektované a časem
prověřené. Nikdy mi nebylo zcela jasné, proč jsou tyto dva přístupy tak stavěny
proti sobě, liberální a konservativní, když … Spíš šlo ale o moji neznalost,
protože „na stará kolena“ jsem měl zjistit, že už poměrně dlouho jsou
v našem světě, zejména na druhé straně Atlantiku, lidé, kteří se hlásí
k průniku obou a nepřijde jim to nijak absurdní (zkuste si najít, komu se
v Americe říká „kolibřík“).
Čili
žena v domácnosti s dětmi a muž vydělávající peníze jako norma/pravidlo je
předsudek nebo přirozenost? Podíváte-li se do svatých textů různých náboženství
nebo do historie, je odpověď zcela jasná. Nastoupíte-li do vlaku osvícenského
uvažování s jeho ideálem všeobecné rovnosti a rovnoprávnosti a doplníte-li
to o diskurs světa postmoderny, skončíte na úplně opačném pólu. To, kam se dnes
posouváme (pusťte si tu diskusi, vážně, a zapište si libovolný kurs libovolné
katedry gender studies na libovolné západní universitě), můžeme vnímat jako
neškodné blábolení progresivistů, které mlčící většina časem odsune na smetiště
dějin, nebo jako zárodek nebezpečných tendencí, které klidně mohou vést
k totalitě budoucnosti.
A
že těch náznaků druhého scénáře je všude kolem dost a dost – od povinného
třídění odpadů přes zákazy křížků na krku a šátků na hlavě až po povinnou
rodičovskou (rozuměj ne-mateřskou dovolenou). Opět si netroufám soudit. Ale že
nastane nějaká varianta toho druhého, je tím pravděpodobnější, čím víc těch,
kteří si myslí něco jiného, si tento vývoj nechá líbit a bude vše jen mlčky
sledovat – a pak se divit. Nebo jinak, že se necháme přeřvat těmi, kteří mají
drzost a odvahu obsazovat mediální a vzdělávací/akademický prostor. Buďme velmi
opatrní a obezřetní ke všemu, co je navázáno na termín „politická/názorová
korektnost“, protože v něm je ukryto možná to vůbec největší nebezpečí
budoucí svobodě našich dětí. S výhradami tady doporučím Dějiny 20. století P. Johnsona, který opakovaně
používá termín (mravní/morální) “relativismus“ jako prostor, kterým se do
civilizovaného světa prodralo to nejhorší, co lidstvo za svou historii poznalo.
Bylo to tehdy až nezdravě podobné dnešku – ti, kteří viděli zárodky budoucího
nebezpečí, mlčeli, protože přece slušně vychovaný člověk se nehádá a
nepřekřikuje, bere v úvahu názory druhých a snaží se nesobecky starat o
to, aby nikdo neměl pocit, že ho umenšuje co do jeho „přirozených práv“ (to je
další z klíčových termínů, ale o něm taky až jindy).
Než
se dostanu ke svému osobnímu názoru, vytknu před závorku fakt, který souvisí s
(ekonomickým a sociálním) pokrokem. Těžko se najde někdo mentálně příčetný, kdo
by zpochybnil, že pro zdravý vývoj dítěte i rodičů by bylo nejlepší, kdyby
mohli být s dětmi doma oba rodiče – a zároveň měli dost prostředků k tomu,
aby sobě i dětem poskytli vše, co považují za potřebné a užitečné. Kdyby se
všichni měli rádi (a kdyby byli hodní, zdraví, chytří, vzdělaní, charakterní
atd .) a nemuseli svůj omezený čas věnovat starostem o to, co budou jíst, kde
budou bydlet a všechny ty přízemní záležitosti. Kdyby se mohli plně věnovat
tomu, co je podle většinového názoru v životě člověka nejdůležitější.
Jenže to je ideál, který je sice s hospodářským vzestupem dnes bližší než
kdykoliv v dějinách, ale pořád ještě pro drtivou většinu populace
nedosažitelný.
Slavný
ekonom minulosti, David Ricardo, se
zapsal do učebnic teorií, která říká, úplně zjednodušeně, že ta která
země/ekonomika by měla napřít svůj potenciál k tomu, k čemu je nejlépe
vybavená, v čem má proti ostatním největší výhodu. Vztaženo k našemu tématu,
jestliže tedy musí rodina tříštit své úsilí a dělit je mezi výchovu a získávání
obživy, logicky se vyvinul stav, kdy je drtivá většina přímé péče o potomstvo -
v jeho raném věku takřka výhradně - svěřena ženě, jejíž výbava
v tomto ohledu je ze všech myslitelných pohledů lepší. Jde samozřejmě
o normální, asi přijatelněji řečeno průměrnou ženu – a z tohoto pravidla
jsou bezesporu výjimky.
Jenže
jak už to bývá, když je něco populární, moderní, trendy, vede všeobecně
rozšířená stádnost k tomu, že o takové zboží, status, názory atd. usiluje
větší počet lidí, než tomu bylo dřív – a bude později. A trendem posledních
dekád završujících proces započatý v době osvícenství, je žena usilující o
naplnění i jiné než mateřské role, ukázkově v oblastech, které byly
doposud doménou mužů. To se nemůže dít jinak než že ukrajuje z času, který
by jinak věnovala výchově dětí. Čas nezbytný k získávání obživy se
s ekonomickým pokrokem samozřejmě zmenšuje, máme pětidenní pracovní týden
a osmihodinový pracovní den (tady v Indii, kde to píšu, se stále pracuje i
v sobotu) a je stále běžnější jev, kdy těch dnů i hodin je už dnes reálně
méně (resp. může být, nejrůznější expati, vrcholoví manažeři a další moderní
otroci si to dělají sami svým rozhodnutím). Jenže toto samozřejmě neplatí o
výchově dětí, jimž se musí věnovat minimálně stejný čas, jako kdykoliv předtím
– a spíše víc. Jde jen o to, kdo jim ho věnuje.
Tady
samozřejmě nastupuje na prvním místě muž-otec. Jenže je tedy muže
k výchově dětí ustrojen stejně kvalitně jako žena? Tady opět můžeme
diskutovat z pozice vývojové psychologie a podobných vědních oborů – ale
třeba i pohledem na praxi vzdělaných a bohatých lidí vyspělého světa. A tam je
stav jen mírně odlišný od toho, co bylo běžné v minulosti. Lze to označit
za stereotypní, předsudečné chování, jak se to dnes v určitých kruzích
děje, nebo to můžeme chápat jako přirozenost.
V dnešním
vyspělém světě je skvělé, že toto rozdělení rolí je čím dál víc věcí volby a
dohody. Je proto vrcholem absurdity, když se cokoliv týkající se této sféry
života dekretuje zákonnými normami. A to je ten největší problém současných
diskusí na toto téma. Jistí lidé mají potřebu ostatním, kteří nejsou dostatečně
vzdělaní (to je pořád ten samý Platón),
moderní, na výši doby atd. nařizovat, co je správné a jak se mají chovat -
pochopitelně tedy tak, jak to vidí oni sami. Když už nestačí možnost sama o
sobě podpořená i finanční výhodností (to je původní varianta změny
z mateřské na rodičovskou dovolenou), nařídíme mužům aspoň ten měsíc. Ze
zákona povinně. Včera možnost, dnes měsíc - a za deset let? Tomu se říká
princip „Overtonova okna“, zkuste se na tento termín blíž podívat. Za komunismu
se u nás říkalo, že stát leze lidem do postele. A co je tohle jiného? Už dnes
je v některých zemích našeho civilizačního okruhu zákonně zaváděna praxe
tzv. konsensuálního sexu, kdy obě strany musejí vyjádřit souhlas s … To je
pouze odlišná větev rostoucí na stejném kmeni jako to, o čem tu píšu. Zní to absurdně
a vlastně legračně, co? Ale – co, když to někdo bude chtít vymáhat, jakože
bude? A co přijde pak?
Budiž.
Sám za sebe jsem pevně rozhodnut, že s dětmi budu doma tak dlouho, jak to bude finančně
možné, bez jakéhokoliv ohledu na jakékoliv zákony. Protože mě nenapadá nic
důležitějšího, co bych mohl v životě ještě udělat – už mám přece jen svá léta a
… rozum. Ale! Samozřejmě s jejich maminkou, společně, oba. Protože jsem
kdysi kdesi slyšel, tuším, že to bylo od rodičů, že v životě nepoznali nic
lepšího, než když byli s malým dítětem doma. Jako všechno, i toto má své
stinné stránky, ale to ostatní je – prý – takové, že se tomu nic nevyrovná. Zřejmě
jednou nastane situace, že bude potřeba, aby někdo „chodil do práce“, ať už
jakékoliv, a vydělával na živobytí. A protože předpokládám, že budu mít svou
ženu rád, nebudu ji chtít o tu radost připravit a vezmu to tedy na sebe. A to
samozřejmě i v případě, kdy ona bude moci vydělávat víc než já, protože ... ale
to bych se už jen opakoval. Tady si zase vypomohu citací, resp. parafrází slov
jedné nejmenované slečny – jediná kariéra, která mě osobně zajímá, je otec.
Jenže
k čemu vedou navrhované a přijímané zákony týkající se této problematiky?
Ještě zdůrazněme, že zákon má obecnou platnost a týká se všech, to je alfa a omega
právního státu. A také připomeňme, že v základech naší zákonnosti je starořímské
pravidlo říkající, že není práva bez povinnosti – a naopak. Tedy když všichni muži –
potenciální otcové – mají povinnost podílet se rovným dílem na výchově dětí,
mají na totéž i právo. A já jsem skálopevně přesvědčen, že takový stav bude
naprosté většině žen všechno jen ne vyhovovat. Určitě se najdou ty, které právě
o to usilují – ale je jich absolutní menšina. A osobně žádnou takovou neznám. Opravdu
by ženám vyhovovalo, kdyby pár měsíců po porodu přišel muž s tím, že teď
si bude chtít užít miminka on a že tedy do práce bude chodit ona, protože to je
otrava – třeba totiž navíc dře na stavbě nebo v továrně, prostě někde, kde
ho to ani trochu nebaví.
Podobná
umělá pravidla ve svém důsledku situaci těch, kterým mají na první pohled
pomáhat, jednoznačně zhoršují. To jsou ty dobré úmysly z úvodu povídání. Nemám
jasno v tom, zda to celé je hloupost nebo nějaké spiknutí, ale je to skoro jedno.
Výsledkem bude jen hlubší zaražení klínu mezi muže a ženu v oblasti, kde
by se měli shodovat víc než kdekoliv jinde. Vše logicky vede k dlouhodobě
stresujícím situacím, jejichž obětí budou ti, o něž by všem zúčastněným mělo
jít na prvním místě. Jak se již dnes nade vší pochybnost ví, stresovaní rodiče,
zejména maminky, znamená stresované děti. Je to stav, z nějž nikdo nic
nemá – jen pár idiotů pocit, že prosadili své a je po jejich. Že mají moc nad
životy ostatních. Moc je tady další klíčové slovo, kterému se coby motivaci věnuje
méně pozornosti, než si zaslouží.
Mají
tu výhodu, že dalším principem právního státu je dodržování zákonů, na nichž se
většina (v parlamentu) shodla. Paradoxně tak budoucí ohrožení naší svobody bude
spočívat v tom, že teď budeme mlčet a pak pokorně dodržovat zákony, které
kdosi z vlastně neznámých, efemérních důvodů prosadil. Jenže vyzývat k nedodržování
zákonů je trochu podivná praxe, pro konservativce obzvlášť, mj. proto, že se tím
dostává do společnosti těch, s nimiž nechce mít nic společného. Asi proto
vypadá dnešní svět tak, jak vypadá, a přes veškerý materiální pokrok je stále tak
obtížné nalézat to, co je v životě asi jediné ještě důležitější než děti –
tedy štěstí.
Co
mě napadá jako pravidlo pro život v tomto světě, je i ve výše zmíněných
souvislostech dělat to, co já – a každý sám za sebe - považuji za správné, bez
ohledu na to, jak to zrovna teď vidí jakkoliv početná většina. Nenechat si ostatní
strkat nos do toho, do čeho jim nic není. A když už nelze jinak, postavit se proti
nejrůznějším ze zákona vyplývajícím povinnostem, které se týkají mého vlastního
života, který s životem ostatních vůbec nesouvisí. Když nějaká kráva,
pardon, vidí svět tak, že chce kojit miminko mezi přednáškami na universitě jen proto,
aby z ní mohla být brzy docentka, prosím. Řeknu si „chudák děťátko“…
rodiče si nikdo nevybíráme. V žádném případě si ale od někoho takového
nenechám nařizovat, jak se ve svém soukromém životě budu chovat já sám.
Možná
ještě obecnější než vše výše uvedené, a to by se také dalo dít před závorku, je
jakési vžité přesvědčení, a to už nejen těch, kteří sami sebe považují za
elity, že existuje něco jako model, podle nějž mají žít všichni. Jakýsi vzorec,
který je třeba naplňovat - a který je pro všechny stejný. Zapomíná se, že i „naše“
desatero bylo z drtivé většiny negativně vymezené; že jde jen o společný jmenovatel, který má umožňovat soužití rozdílných jedinců … ne jedné
planetě. Dnes jsme stále více svědky inženýrského přístupu k životů jedinců,
kteří jsou sice pořád nominálně svobodní, ale jejichž svoboda je sváděna do
jednoho proudu. Operuje se v platónském duchu jednak osobním štěstím těch
nešťastníků, kteří sami nemají dost rozumu, aby nahlédli, co je správné a pro
ně samotné užitečné, jednak rozšiřujícím se prostorem, kde platí tzv. veřejný
zájem. Tedy opět to, co je údajně všem společné.
Trochu
se mi to rozjelo, co do délky i tématu, ale nakonec to čtete dobrovolně a … co byste
ode mě také čekali, že.
Nemohu si pomoct, ale ten předposlední odstavec obsahuje značný protimluv. V začátku uvádíte, že každý by měl dělat to, co považuje za správné, "bez ohledu na to, jak to zrovna teď vidí jakkoliv početná většina. Nenechat si ostatní strkat nos do toho, do čeho jim nic není." Přičemž hned v zápětí nazýváte krávou ženu, která vzhledem ke svým okolnostem považuje za správné navštěvovat univerzitní přednášky paralelně s péčí o miminko.
OdpovědětVymazatAčkoliv jsem taky rodič - a ve vztahu k dětem velmi úzkostlivý - není mi zřejmé, na základě čeho se domnívat, že by miminko apriori muselo pobytem na univerzitě v bezprostřední blízkosti své matky jakkoliv strádat. Nicméně i bez ohledu na diskusi o (ne)strádání takového miminka mi z celého textu není zřejmé, na základě čeho se cítíte být oprávněn takovou matku soudit. Resp. není takové odsuzování právě tím strkání Vašeho nosu do něčeho, po čem Vám nic není?
Díky, I.
Děkuji za názor. Je to celkem jednoduché. Univerzita byl jen příklad. A já pouze vyjadřuji svůj názor na něco takového, byl bych poslední člověk na světě, který by navrhoval a hlasoval pro zákon toto chování zakazující/nařizující. To je tak klíčový rozdíl, že už ani větší být nemůže. Fakt, že pouhé vyjádření názoru, je stále častěji považováno za nevhodné a de facto předem potíráno, považuji za velmi nebezpečný, jak píšu v části o tzv. korektnosti.
VymazatL.(HBC).
Rozumím, co chcete říct, přesto vidím určitou nekonzistentnost a praktickou neprůchodnost takového postoje.
VymazatS dovolením zůstanu u toho příkladu s univerzitou. Copak lze předpokládat, že slova jako "kráva matka trápí chudáka dítě" nebudou chápána stejně jako "je nutné s tím něco udělat a to nebohé dítě zachránit" (zákazem vstupu matek na univerzitu, odebráním dítěte, apod..)? Resp. pokud vyjadřujete takto příkré (a speciálně v tomto případě zkratkovité) závěry, je potom obhajitelný postoj "nechte tu krávu matku být, ať si dělá, co chce a to dítě i nadále trápí"?
Díky, I.
Ta maminka na universitě není studentka, ale přednášející. A v textu opakovaně píšu, že primární je postoj každého jednotlivce a že mu do toho nemá nikdo zasahovat, resp. mnohem méně než to navrhuje "protistrana". A jo, Vaše poslední věta, takový přístup by měl být takřka absolutizován. Veškeré režimy které nadřadily cokoliv nad rodiče, vedly k masakrům.
OdpovědětVymazatL.(HBC).